Den po dni...Rosteme s Medvídkem
Seznamujeme se...1.11. 2018 - dopolední blok
Během ranního hraní zkoušíme stavět vláčkodráhu pro zvířátka,stavět pro ně kolem kolejí domečky, hrad... Hrajeme si na strojvůdce - kdo projede mašinkou celou trať? (Trénink koordinace rukou a oka, spolupráce, představivosti,...)
Během rozcvičky zdravíme sluničko - přejeme si, aby během podzimu ještě chvíli svítilo a hřálo. Představíme si, jak jsme v lese na procházce a napodobujeme zvířátka, potkáme zajíčka ve své noře: "Zajíček ve své jamce"... Vyskakujeme i s vyhozením polštáře - trénujeme chytání oběma rukama. Seznamujeme se s písničkou "Kolovrátek"...
"Kolo, kolo, kolovrátek, vejděte do našich vrátek, když do vrátek vejdete, jelena tam najdete. Dupy dup, dup, dup...jelena tam najdete. Dup dup, dupy, dup-jelena tam najdete.
Kolo, kolo, kolovrátek, vejděte do našich vrátek, když do vrátek vejdete, zajíčka tam najdete. Hop a hop, hop a hop - zajíčka tam najdete.Hop a hop, hop a hop - zajíčka tam najdete.
+ další zváířátka.
Po svačince vyrážíme ven - bereme s sebou i naší "školní mašinku", abchom si užili, že se do ní všichni vejdeme. Dorazili jsme do parku, kde sbíráme přírodní poklady, které budou potřebovat v měsíci listopadu skřítkové. Prolezeme stromy, které připomínají bránu pro zvířátka, ukážeme si břízy a kolem nich si zatancujeme opět kolovrátek - abychom si písničku procvičili. Pak se staneme všichni motorem mašinky a dotlačíme ji skrz park až k mostu přes Berounku kde už vidíme pirátské hřiště, na které míříme si pohrát.
Pondělí 5.11.
Dnes se nás sešlo pomálu a tak si děti mohli užít vyloženě rodinou atmosféru ;-) Především ale máme v herně nový dřevěný domeček. Vypadá jak z pohádky. Mě třeba připomíná staré večerníčky - chaloupku z mechu a kapradí od Křemílka a Vochomůrky, ale možná i domeček Malé Čarodějnice, apod. Věnovali jsme se i tématickému hraní. Jak nakrmit pejska, co dobrého mu přivézt z nákupu. Začali jsme i pracovat s tématy - např. se připravujeme na pohádku o Sněhurce a 7 trpaslících, tudíž jsme postavili vláčkodráhu pro trpaslíky - ta vozila poklady z hor zpět do jejich domečku. Po vzoru Sněhurky jsme se pustili i do domácích prací, začali jsme úklidem herničky - jak se k podzimu patří. Přetřídili jsme hračky, u kartiček jsme poznávali zvířátka, ovoce, zeleninu. S ukulele jsme si zahráli písničky na přání, poté na reprodukovanou hudbu jsme běželi tak, jako Sněhurka, když utíkala lesem, dále jsme trénovali pochod trpaslíků a nechyběl ani průvod lesních zvířátek. Po svačince nás čekala krabička Sněhurčiných pokladů (se senzomotorickými aktivitami). Trénovali jsme, jak navlékat, jak ovládnout kolíček na prádlo, třídění tvarů, apod. A protože vládla tvořivá nálada, vyrobili jsme si ještě zajíčka z krabice od bot - Vyrobili jsme Sněhurce kamaráda, aby nebyla doma sama, když trpaslíci odejdou do práce. Teď nám zajda slouží jako branka na míčky ;-) Pak byl již čas na procházku po Berouně.
Úterý 6.11. a středa 7.11.
Sněhurka a péče o chaloupku i trpaslíky
aktivity:
Pokračování pohádky.
Jak šli dny za sebou? Seznámení s Trolíkem, který je bude seznamovat s kalendářem a koloběhem roku.. (+bedna Podzim)
Jaké písničky si mohla Sněhurka zpívat k práci?+ prohlížení lesních zvířátek
Básnička o Sněhurce
Knížky s domečkem...Co najdeme v domečku?
Po svačince:
Sněhurčiny poklady - senzomotorické hračky.
Výroba zajíčka - jak Sněhurka krmí zvířátka?
Odpolední aktivity:
Truhla PODZIM - prohlížení přírodnin, postaviček zvířátek z lesa
Sněhurčina chaloupka - co v domečku najdeme (plechový domeček, papírový domeček - velké 3D leporelo s místnostmi i zahradou), "Trolík" hledá v domě i na zahradě.
Čtená pohádka o Sněhurce, doplňující obrázky, otázky k pohádce pro připomenutí.
Jak sněhurka o domeček a trpaslíky pečuje? (Povídání, co vše je doma potřeba zařídit). Vycházka na nákup - ingredience na štrůdl. Počítání jablíček v obchodě, jejich výběr (barevné rozdělení), nákup...
Během vycházky hledáme domečky ptáčků. Povídání o ptáčcích, co by Sněhurce zazpívali, apod. Sběr listí - pro výrobu pěkného prostírání - aby trpaslíkům chutnalo. ;-)
2. odpoledne
Pečení štrůdlu. Pro navození atmosféry pouštím skladbu: Podzim - A. Vivaldi. Oloupání jablíček, strouhání, kladení ingrediencí na těsto - děti připravují co nejíce sami. Dělíme se o brusinky, půjčujeme si kuchyňské náčiní. Během práce si zpíváme, aby nám šla práce lépe od ruky: Koulelo se jablíčko, Měla babka 4 jabka, Pod načím okýnkem. Během pečení si zpíváme na přání, máme kouzelný obrázek - když na něj posvítíme, objeví se na něm jablíčka. Protože Sněhurka dbala, aby v domečku bylo vždy příjemně, starala se i o kulturu stolování - proto i my jsme se rozhodli připravit pro rodiče veselé a podzimně tématické ...se skřítkem Lístkem, z takového talíře pak chutná dvakrát. (Papírový talíř - nalepit list - vystřihnout z papíru oči, nalepit, přilepit bambulkový nos a dokreslit ruce a nohy.) Než nám štrůdl vychladne, šli jsme navštívit naše nové medvědy a zkamarádit se s nimi. Aby se u nás cítili dobře, zazpívali a zatancovali jsme jim: Když jsi kamarád... Zacvičili jsme si na pohádkovou muziku, zazpívali s ukulele a už přicházeli rodiče a byl čas si s nimi dát náš připravený štrůdl.
Středa 14.11.

Čtvrtek 15.11.
Přichází postavičky skřítka Vítka a víly Běly - budou dětem vyprávět pohádku...
Rozcvička: dramatizace pohádky Chaloupko, kdo v Tobě přebývá
Bedřich Smetana: Vltava: https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU
(myška hrabalka, žabka kuňkalka, liška ryška, zajíček ušáček, vlček šedý boček, medvídek Bermedík
Jde "myška" lesem, přeskočí pařez, vyleze na kopec, sklouzne se dolů, přeplave řeku, přejde přes kamínky ("kobereček"), vyleze na velikou horu, pozdraví ještěrky, uvidí kočočku a rychle před ní uteče....až doběhne k domečku....
jde další zvířátko -> opakujeme
Medvěd byl moc těžký a domeček se jim zbořil - celý popadla (rozhodit po třídě kostky)
Společně staví svůj nový domeček: (z kostek) + poslech:
preludium D dur https://www.youtube.com/watch?v=zBdK-ailioA
pozvou na návštěvu i další zvířátka:
Tuli, tuli: https://www.youtube.com/watch?v=6F7ZRP-nn9Q
Stonožka:
https://www.youtube.com/watch?v=bCuQ5Fv6Gms&index=15&list=PLr8291p0hPQngg1mtZxpFhE-xl7rKbOCo
https://www.youtube.com/watch?v=KJc_faTN_Vg&list=RDKJc_faTN_Vg&start_radio=1
Malý pavouček:
žabka:
https://www.youtube.com/watch?v=udWuTxiuPYg&index=1&list=RDEMs1m1ag65K4ONpZDFLxTnhA
kačenka:
https://www.youtube.com/watch?v=bak0x4K0WNA&list=RDdJhWwd34QqU&index=20
Medvídek: https://www.youtube.com/watch?v=LEI61aGlC90&index=5&list=RDEMs1m1ag65K4ONpZDFLxTnhA
Pohrají si a pak se již chystají jít spát - nezapomenou však na pohádku o strašidýlku Emílkovi
https://www.youtube.com/watch?v=jOMYLxPe4aY (cvičení s polštáři)
svačinka: https://www.youtube.com/watch?v=JbGb75QOqnQ
(rytmy s mističkou a lžičkou)
ranní kruh: skřítek a víla prosí děti o písničku, která je o kamarádství a o tom, že s kamarády bývá legrace.
Když jsi kamarád (písnička)
Co znamenná pohostinnost? (skřítek se ptá víly)
Na téma pohádky Mášenka, Sněhurka... Co znamená se rozdělit?
Půjčujeme si věci: na písničku Dělání (posíláme si míček)
https://www.youtube.com/watch?v=jLG1ILNKQp0
Domeček si zvířátka postavili z různých tvarů, v domečku medvídků byly různé barvy...
stavíme domeček ze dřívek a kamínků - skřítek dětem předvede..
čtverec, trojúhelník, kulatá okénka, dveře obdélník
třídíme barvy: prostírání: kelímky, talířky, vidličky, lžičky...
Učíme se básničku o nejmenším medvídkovi z pohádky:
(víla předříkává - skřítek s dětmi opakuje)
Ten můj méďa pořád bručí, ať ho vemu do náručí,
ať se trochu pobaví, vždyť je ještě mrňavý.
Vycházka: všímáme si tvarů a barev...Hry na pozorování okolí. Cesta k medvědáriu.
Prohlížení a listování v knížce "Méďův domeček", povídáme si o domovech.